Uitnodiging voor potentiele kandidaten ORDA Tweede Kamerverkiezingen en toekomstige mogelijke andere verkiezingen
Beste heer/mevrouw, geinteresserde en uitgenodigde kandidaten, Vanwege verdiensten als onderzoeker / klokkenluider / politiek gemotiveerde (verzet)-activist of debater heeft de Oranje Republikeinse Democratische Alliantie (ORDA) enkele mensen uitgenodigd om zich kandidaat te stellen en nodigt u uit, mits geschikt bevonden, om kandidaat te worden op onze lijst voor de Tweede Kamerverkiezingen.
U kunt de campagne naar eigen inzicht en tijd invullen, passend bij uw standpunten en wel via actieve acceptatie van ons kern basisprogramma (zie thans dit bericht op http://oranjerepublikeinsepiraten.nl), dat komende weken uitgewerkt wordt.
Daarnaast zoeken we coördinatoren om ondersteuningsverklaringen te regelen en op te halen en hebben we nog wel een goede organisatie nodig voor het behalen van tussen de 500-1000 ondersteuningsverklaringen in 20 Kieskringen in Nederland en de Antillen en donaties voor minimaal een waarborgsom van 11.250 euro.
Vanwege geconstateerde fraude van de verkiezingen starten we ook procedures op in hopelijk samenwerking met andere organisaties, zoals bij de verkiezingen vanaf 2006 (Mark Rutte intern bij de VVD versus Rita Verdonk), later Emiel Roemer, Nijmegen 2014 Piratenpartij en eigenlijk al met de moord op Pim Fortuyn in 2002 en voortdurend sinds die tijden met onder meer Jezus Leeft, de SOPN en de Piratenpartij.
Teken zelf svp een ondersteuningsverklaring op het gemeentekantoor (twee weken voorafgaande aan Prinsjesdag 2025) en geef die aan ons af of doneer via [GoFundMe-link Erwin Lensink], zelfs een kleine donatie is al mooi.
Samen maken we ORDA’s deelname mogelijk! Geen tijd? Overweeg dan de gemeenteraadsverkiezingen 2026, andere verkiezingen of activiteiten.
Reactie? Stuur een PM of mail naar [gw_lensink@hotmail.com / oranjerepublikeinsepiraten@proton.me].
Met vriendelijke groet,
Erwin Lensink, kandidaat-lijsttrekker ORDA
Twitter account @ErwinLensinkORP
Politiek Basisprogramma van de Oranje Republikeinse Democratische Alliantie (ORDA)
Samen voor een Vrij, Soeverein en Rechtvaardig Nederland!!!
De Oranje Republikeinse Democratische Alliantie (ORDA) strijdt voor een Nederland waarin de macht terugkeert naar het volk. Wij verzetten ons tegen corruptie, elitairisme en globalistische agenda’s die onze soevereiniteit en vrijheid bedreigen.
Dit programma presenteert onze visie, gebaseerd op de principes van volkssoevereiniteit, eerlijke rechtspraak, gedemocratiseerde (met name ook fysiek) geldcreatie, directe democratie beginselen in ieder dorp, stad, wijk uiteindelijk gemeente, provincie, land, werelddeel en wereld en een menswaardige aanpak van zogenaamde psychiatrische zorg zonder dwang, waarbij onder meer de huidige psychiatrische wanpraktijken, maar ook de bestuurscultuur, de rechtspraak en het geldstelsel hervormd zullen worden en moeten worden voor een betere wereld.
Hieronder leest u onze kernprincipes, hoe wij deze in de praktijk brengen – vooral met een regeringsmeerderheid van bijvoorbeeld 90 zetels, als we die zouden krijgen of desnoods compleet zonder een enkele zetel, in verband met geconstateerde verkiezingsfraudes – en hoe u, jij (of jullie) kunt bijdragen. Op onze website vindt u gedetailleerde actieplannen, updates en manieren om actief deel te nemen aan deze beweging voor verandering.
Onze Kernprincipes
Volkssoevereiniteit
ORDA eist dat het Nederlandse volk en alle andere stammen en volkeren de controle over zijn eigen toekomst terugkrijgt. Wij verzetten ons tegen de invloed van de fascistische monarchisten, bankiers, corrupte politieke partijen en globalistische instellingen zoals thans bijvoorbeeld de EU, Bilderberg Conferenties, de WHO, het IMF, Council on Foreign Relations en NAVO. Soevereiniteit betekent dat volkeren en de gewone mens / bewoner, niet elites, beslissen over wetten, financiën, rechtspraak en bestuur.
Juryrechtspraak
Wij pleiten voor juryrechtspraak in alle belangrijke juridische zaken, waaronder in ieder geval hoger beroep, meervoudige kamerzaken, zaken onder de Wet Verplichte Geestelijke Gezondheidszorg (WvGGZ), wrakingzaken, en ook complexe politierechterzaken of civiele zaken. Jury’s van 7-9 bewoners voor kleine dorpen of gemeenten en 12-15 voor grote gemeenten of steden en bij zaken van nationaal belang of hoogverraad zelfs jury`s van 12-24 personen / mensen garanderen transparantie en voorkomen machtsmisbruik door rechters, wat thans bijna de standaard is.
Democratisering en soevereiniteit van Geldcreatie
Elke Nederlander of andere bewoner van een bepaalde soeverein landsdeel in de wereld (behalve mogelijk enkele levenslang gestraften) verdient een gelijk aandeel en zeggenschap in het (fysieke en fiduciaire) geldcreatiesysteem (net als in de basis in de rechtspraak, indien geschikt geacht), nu mede gecontroleerd door De Nederlandsche Bank, de Europese Centrale Bank, de BIS in Basel en met name de volgende systeembanken (ING, ABN AMRO, SNS/ASM Bank, Rabobank). Wij willen een cooperatieve staatsbank oprichten, andere banken omvormen tot coöperaties en rentetarieven naar bijna of rond en nabij de nul procent brengen met een fysiek dividend aan iedere aandeelhouder, dus iedere nationale ingezetene en bewoner van een land minimaal eens per jaar fysiek uitgekeerd in munten of desnoods geldbiljetten.
Afwijzing van Corrupte Politieke Partijen
Alle huidige politieke partijen in de Tweede en Eerste Kamer – zoals PvdA/GroenLinks, CDA, D66, VVD, PVV, BBB, ChristenUnie, PvdD, SP, FvD, en anderen – zijn volgens ORDA deels tot zelfs volledig corrupt of medeplichtig gebleken aan een disfunctioneel systeem, met banden aan schandalen zoals de Demmink-affaire en Clausgate. Wij roepen op tot een boycot van deze partijen en de Main Stream Media, die in handen zijn van miljardairs en bankiers.
Directe Democratie en Eerlijke Verkiezingen
ORDA vordert bindende referenda en eerlijke verkiezingen voor posities zoals burgemeesters, provinciale leiders, de premier en het staatshoofd. Wij streven naar een republiek of een koninkrijk met een gekozen staatshoofd, zonder fraude of manipulatie zoals gezien bij Mark Rutte en anderen.
Hervorming van het Fractioneel Reservebankieren in toekomst wereldwijd
Het fractioneel reservebankieren, dat bankeń in staat stelt grote sommen geld uit te lenen dat zij niet bezitten, creëert schulden en concentreert rijkdom bij elites van miljonairs en met name miljardairs. ORDA wil dit systeem vervangen of hervormen door een fysiek, niet-digitaal valutasysteem om centrale controle, zoals via een Centrale Bank Digitale Valuta (CBDC), te voorkomen en via bovenstaande plannen tot bankcooperaties met geldcreatie voor een ieder met een gelijk aandeelhouderschap van een ieder.
Verzet tegen Globalistische Agenda’s
ORDA strijdt tegen een globalistische elite die een totalitaire wereldstaat nastreeft. Wij verzetten ons tegen instellingen zoals de EU, de Bilderberg Conferenties, de Rockefeller Foundations, de Rothschilds, Warburgs en nep-Oranje organisaties, stichtingen en trustfonds, de NAVO, de CFR, verder WHO en IMF fascisme en mondiale gecorrumpeerde financiële, fascistische en zionistische organisaties en organen als bijvoorbeeld het World Economic Forum (WEF) met hun upside down SDG Doelen / Sustainable Development Goals, die onze soevereiniteit en vrijheid bedreigen.
Anti-Psychiatrie op Basis van Vrijwilligheid
ORDA verzet zich in principe ten alle tijde tegen langdurige gedwongen psychiatrische behandelingen. Wij pleiten voor vrijwillige zorg, 72-uurs beoordelingen bij crisisopnames, waar potentieeel onbegrijpelijk gevaar dreigt, en dan vervolgens juryrechtspraak omtrent deze psychiatrie / antipsychiatrie zaken binnen 17 dagen om de rechten van mensen te waarborgen.
Directe Democratie en Eerlijke Verkiezingen via referenda
Doel: Burgers krijgen inspraak via bindende referenda en eerlijke verkiezingen.
Er wordt een grondwetswijziging ingevoerd voor bindende referenda met een drempel van een nader te bepalen niet extreem hoog aantal handtekeningen en/of regelmatige referendamomenten, bijvoorbeeld eens tot vier keer per jaar en een nader te bepalen opkomstdrempel. Verder wordt er wetgeving ingevoerd voor directe verkiezingen van burgemeesters, provinciale leiders, de premier en het staatshoofd, met wellicht onderzoek daarbij naar blockchain-technologie tegen fraude.
Invoering (geleidelijke) Zucman belastingtaks of iets dergelijks na onderzoek – achtergrond Zucman miljardairstaks en miljonairs voor meerdere miljoenen, zeker diegenen die meer dan honderd miljoen euro /dollar bezitten belastingentaks
Gabriel Zucman, een vooraanstaand econoom, pleit voor een mondiale minimumbelasting van circa 2% jaarlijks op het vermogen van miljardairs en eventueel centimillionairs (boven $100 miljoen). Zijn onderzoek toont aan dat de superrijken, ook in Nederland, relatief weinig belasting betalen door gebruik van belastingparadijzen en constructies zoals brievenbusfirma’s.
In Nederland betalen bijvoorbeeld miljardairs een effectief belastingtarief van slechts 0,3% op hun vermogen, lager dan in de VS of Frankrijk. Een dergelijke taks zou wereldwijd $200-250 miljard per jaar kunnen opleveren, en met uitbreiding naar centimillionaires nog eens $100-140 miljard. Dit vereist internationale coördinatie om belastingontwijking te voorkomen, bijvoorbeeld via een globaal vermogensregister. In Nederland is er onderzoek nodig, net als in de Benelux (mogelijk Luxemburg tijdelijk uitgezonderd, als ze weigeren mee te doen) en Europese Unie of en hoe we dit zo goed mogelijk kunnen invoeren en dan hopelijk later of gelijktijdig globaal.
Standpunt voor invoering
Een miljardairstaks is rechtvaardig en noodzakelijk om toenemende ongelijkheid tegen te gaan. Het gegenereerde belastinggeld kan worden ingezet voor maatschappelijke doelen, zoals een voorwaardelijk basisinkomen (Voorwaardelijk Basis Inkomen). Een Voorwaardelijk Basis Inkomen kan armoede verminderen, zoals in Nederland waar een bepaald percentage van de bevolking onder de armoedegrens leeft, vooral kinderen en ouderen. Het is verder een schande dat autochtone Nederlanders of Europeanen geen fatsoenlijk bed of dak boven hun hoofd hebben voor langere tijd, zeker als ze zich verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving.
Voorwaardelijk basisinkomen en steun aan boerenbedrijven en platteland
Een Voorwaardelijk Basis Inkomen met mogelijk ook een deel Onvoorwaardelijks Basis Inkomen, kan gekoppeld worden aan maatschappelijke participatie, zoals een vorm van dienstplicht/services op beperkte schaal met daar tegenover verdiensten of bijvoorbeeld stages en werkervaringen bij boerenbedrijven, zoals Erwin Lensink dat ook deed in de verre omgeving van de Gemeente Winterswijk tot Duitsland aan toe. Dit bevordert sociale cohesie en biedt praktische ervaring.
Kleine boerenbedrijven, die vaak minder subsidies ontvangen dan grote agribusinesses (grote boeren ontvangen veel meer van de EU-landbouwsubsidies), kunnen worden ondersteund door provinciale ‘Koloch-boerderijen’. Deze boerderijen zouden als trainingscentra dienen, wanneer boeren zelf willen bepalen wie op hun erf werkt, met focus op kleinschalige, duurzame landbouw en de bescherming van de geweldige Nederlandse landbouwsector, evenals mogelijk de visserij.
Toekomstig beleid
Verdere ondersteuning van kleine tot middelgrote boeren, die het gewoon goed doen en plattelandsontwikkeling kan via gerichte subsidies, zoals bepaalde subsidies die nu slechts een beperkt deel van EU-landbouwgelden uitmaakt. Dit vereist (mogelijk) een herziening van de EU-landbouwpolitiek en zeker een onderzoek naar de landbouwpolitiek, die nu vooral grote landeigenaren en andere dubieuze organisaties bevoordeelt.
Een combinatie van miljardairstaks, Voorwaardelijk Basis Inkomen met een deel Onvoorwoordelijk Basis Inkomen en plattelandsinvesteringen kan ongelijkheid verminderen en duurzame landbouw stimuleren, met respect voor de autonomie van boeren.
Conclusie
De invoering van een miljardairstaks biedt financiële ruimte voor een Voorwaardelijk Basis Inkomen en onvoorwaardelijk Basis Inkomen, naast inkomen uit werk, werkzaamheden en activiteiten en gerichte steun aan kleine en middelgrote boeren. Door stages en enkele provinciale soort Koloch-achtige boerderijen ter opleiding en ervaring van de bevolking, bijvoorbeeld 3-10 Koloch achtige boerenbedrijven per Provincie, die niet perse gaan concurreren met andere boerenbedrijven te integreren, wordt zowel armoede bestreden als de plattelandseconomie versterkt, met behoud van boerenautonomie. Dit vraagt om een nationale en internationale samenwerking.
WAT HOUDT DUS PRECIES SOEVEREINITEIT IN, WAT MOET JE DAN CLAIMEN? ZIE HIERONDER SOEVEREINEN NEDERLAND:
Het prinsdom omvatte de stad Orange en omliggende dorpen, met een oppervlakte van ongeveer 200 km². Het had een eigen bestuur, rechtspraak, en munt, wat het soeverein maakte.
Optioneel basis politiek programma:
De ORDA wil het Klokkenluidershuis met echte waarborgen voor de Klokkenluiders, die op dit moment in Den Haag gewoon verraden worden, verplaatsen naar bijvoorbeeld Winterswijk in de Achterhoek en het gebouw van de Nationale Ombudsman naar een locatie buiten de provincie Zuid-Holland. Daarnaast wordt geprobeerd een Synode op onder meer christelijke basis, zoals destijds in Dordrecht, te houden voor christelijke denominaties en geloofsovertuigingen in samenkomst met eventuele andere geloofsovertuigingen ergens op een locatie of plaats in Oost-Nederland, zoals de Achterhoek, Twente, Nijmegen, of zelfs Münster in Nordrhein-Westfalen onder auspicien en met medewerking van de ORDA / ORP en de Medeo Leones. Een andere locatie kan later in beeld komen.
Belangrijke politieke standpunten buiten het beginselprogramma
Het verkiezingsprogramma zal later gepubliceerd of bekend worden gemaakt. Een belangrijk standpunt zal de aanpak zijn van de schandalige problematiek in de Jeugdzorg en in een setting zal als dat op een normale wijze kan, de gehele familie bij elkaar worden geroepen met waarnemers en mogelijk zogenaamde in te voeren vrederechters en mogelijk jury leden die in vrede een oplossing die in het belang van het kind of kinderen en biede ouders, grootvaders en grootmoeders genomen zal moeten worden, indien dit nodig is.
Ook voor kleine geschillen zal er naar Belgisch model mogelijk een soort Vrederechter worden ingevoerd die met medation, mits beide partijen in een strijd of conflict of anderzins dit willen, een overeenkomst of oplossing probeert te bereiken, indien dat mogelijk of gewenst is.
Het politieke verkiezingsprogramma zal de komende weken, zo niet maanden beslag doen nemen, aangezien de verkiezingen behoorlijk plotsklaps op de agenda zijn gekomen en daarbij zullen alle goede en positieve standpunten van organisaties worden over genomen, speciaal zal er worden gekeken naar de eerdere verkiezingsprogramma`s van de Piratenpartij, onder meer in Nijmegen, de Partij voor de Republiek, de Soevereine Onafhankelijke Pioniers Nederland, de SP, de oude Boerenpartij en andere gerelateerde boeren politieke en republikeinse organisaties uit heden en verleden, de politieke organisatie rond destijds lijsttrekker Reijenga – Samen voor Nederland, de LP en Meer Directe Democratie en in principe heeft elke politieke organisatie onze belangstelling, ook al zullen wij bepaalde standpunten en extreme corruptie, als ook kwaadaardigheid en gigantische misleiding niet over willen nemen.
Er zal verder ook een onderzoek worden gestart nationaal in Nederland of internationaal, bijvoorbeeld via een tribunaal, parlementaire enquetes of wellicht zelfs het International Court (ICC) in Den Haag naar de Epstein / Demmink pedonetwerklijsten, waarover al een groot deel bekend is, als ook bijvoorbeeld naar zaken als de Rockefeller Foundation. Mogelijk zullen er ook internationale arrestatiebevelen worden uitgevaardigd en omdat ons duidelijk is geworden dat de afgelopen 200 jaar en zeker de laatste tientallen jaren het bedrog zo groot is, zullen vele dingen en zaken op nieuw moeten worden onderzocht, door bijvoorbeeld onafhankelijke studenten met voldoende intelligentie en integriteit met daarvoor een speciale vergoeding of beurs. Ook de gigantische schulden via studieschulden en ook voor mensen met een hypotheek zullen na onderzoek moeten worden herzien, in beginsel heeft iedere Nederlander, die voor een bepaalde periode in Nederland was of zijn roots daar heeft, recht op een dak boven zijn hoofd, net zo goed als op kandidaatstelling of campagne deelname voor de verkiezingen.
Er is door het dagelijks bestuur van ORDA opdracht gegeven om een top 10 van Soevereiniteit bepalingen die de Geuzen, de Staten van de Verenigde Republiek der Nederlanden en Willem van Oranje tijdens de 80 jarige oorlog, de Amerikanen tijdens de onafhankelijkheidsoorlog en ook de Ieren in hun strijd en het gereformeerde verzet van de Landelijke Organisatie van Onderduikers in de Tweede Wereldoorlog op te stellen, die zij allen belangrijk zouden vinden als bepalingen voor de Oranje Republikeinse Democratische Alliantie / ORP en er is informatie opgehaald daaromtrent die principes vormen binnen een leidraad voor organisatorische samenwerking met en binnen ORDA / ORP, als volgt namelijk:
Om een top 10 van soevereiniteitsbepalingen op te stellen die aansluit bij de waarden van de Geuzen, de (onafhankelijke en soevereine) Staten van de Verenigde Republiek der Nederlanden, Willem van Oranje tijdens de Tachtigjarige Oorlog, de Amerikanen tijdens hun Onafhankelijkheidsoorlog, de Ieren in hun strijd voor onafhankelijkheid, en het gereformeerde verzet van de Landelijke Organisatie voor Onderduikers (LO) tijdens de Tweede Wereldoorlog, en die geschikt zijn voor de Oranje Republikeinse Democratische Alliantie (ORDA), moeten we kijken naar gedeelde principes van soevereiniteit, vrijheid, rechtvaardigheid en zelfbeschikking.
Deze historische activistische en verzet bewegingen en politieke verzetorganisaties hadden gemeenschappelijke doelen, zoals zelfbestuur, weerstand tegen onderdrukking, en het behoud van culturele en religieuze identiteit, maar opereerden in verschillende contexten.
De bepalingen worden geformuleerd om universele waarden van soevereiniteit te weerspiegelen die deze groepen zouden ondersteunen, met een focus op de ORDA als een moderne verzetsbeweging die deze historische inspiratiebronnen eert.
Hieronder volgt een top 10 van soevereiniteitsbepalingen, met uitleg over hun relevantie voor de genoemde historische bewegingen en hun toepassing voor de ORDA.
Waar nodig wordt verdwenen of minder bekende informatie over deze bewegingen verdiept, met name over de LO en de ORDA, door historische context en waarden te analyseren.
Top 10 Soevereiniteitsbepalingen voor de Oranje Republikeinse Democratische Alliantie
Recht op Zelfbeschikking en Nationale, Decentrale en Persoonlijke Soevereiniteit
Beschrijving: Het volk heeft en de stammen hebben het onvervreemdbare recht om zijn eigen regering te kiezen en zijn wetten, normen en waarden, cultuur en tradities te bepalen, vrij van buitenlandse of onrechtmatige overheersing.
Historische relevantie:
Geuzen/Staten/Willem van Oranje:
De Acte van Verlatinghe (1581) verklaarde dat de Nederlanden het recht hadden om hun Spaanse overheerser af te zetten als deze de rechten van het volk schond. Willem van Oranje benadrukte de soevereiniteit van de Staten boven de koning.
Amerikanen: De Onafhankelijkheidsverklaring (1776) stelde dat het volk het recht heeft om een regering omver te werpen als die tiranniek wordt, gebaseerd op het principe van zelfbestuur.
Ieren: De Paasopstand (1916) en de Ierse Onafhankelijkheidsverklaring (1919) benadrukten het recht van het Ierse volk op zelfbeschikking tegen Britse overheersing.
LO: De Landelijke Organisatie voor Onderduikers verzette zich tegen de nazi-bezetting om de Nederlandse autonomie en vrijheid te herstellen, met een focus op het beschermen van burgers tegen onderdrukking.
Toepassing voor ORDA: Dit principe vormt de kern van de ORDA’s missie, waarbij het volk zeggenschap heeft over zijn bestuur en weerstand biedt tegen elke vorm van totalitaire of onrechtmatige controle, in lijn met de republikeinse en democratische idealen en een ieder zich op een redelijke en behoorlijke wijze kan beroepen op soevereiniteit, vrijheid en onafhankelijkheid en mits eerlijk en waarheidsgetrouw, als ook redelijk en met respect ten alle tijde op vrijheid van meningsuiting die eeuwig onder druk staat, zeker in deze technologische tijden van voor of achteruitgang.
Vrijheid van Geweten en Religie, als ook geloofsovertuigingen
Beschrijving: Ieder individu heeft het recht om zijn geloof of overtuiging vrij te belijden, zonder dwang of vervolging, zolang dit de rechten van anderen niet schaadt.
Historische relevantie:
Geuzen/Staten/Willem van Oranje: De Tachtigjarige Oorlog begon deels als verzet tegen de Spaanse Inquisitie, die de protestantse geloofsvrijheid onderdrukte. De Unie van Utrecht (1579) garandeerde gewetensvrijheid.
Amerikanen: De Eerste Amendement van de Amerikaanse Grondwet (1791) waarborgt vrijheid van religie, een reactie op Europese religieuze onderdrukking.
Ieren: De strijd voor Ierse onafhankelijkheid was nauw verbonden met het behoud van de katholieke identiteit tegen Britse protestantse dominantie.
LO: Het gereformeerde verzet binnen de LO was vaak gemotiveerd door christelijke waarden, waarbij men joden, onderduikers, mensen die werden opgeroepen voor de Arbeidseinsatz, geallieerde soldaten, gezochte verzetsmensen en anderen hielp uit geloofsovertuiging en morele plicht.
Toepassing voor ORDA: Dit principe ondersteunt een inclusieve verzetsbeweging die diverse geloofsovertuigingen verenigt, zoals in de Tien Geboden, en verzet zich tegen elke vorm van ideologische dwang.
Derhalve wordt ook bepaalde zionistische, fascistische, extreem communistische, elitaire Global Prison Planet en extremistische moslimbewegingen met hun activiteiten en overtuigingen afgewezen en verwacht men te zijn als de leider Saladin of de moslim metgezel van Robin Hood in de gelijknamige film over deze (fictieve) verzetsheld uit omgeving Nottingham in Engeland van heel lang geleden en dienaangaande legende en verhalen er over met betrekking tot Israel, de Kruistochten of het Beloofde Land en hetzelfde geldt voor Koning Richard Leeuwenhart en Koning Arthur Legende verhalen.
Rechtsstaat en Rechtvaardige Wetten
Beschrijving: Wetten moeten gebaseerd zijn op rechtvaardigheid en gelijkwaardigheid, opgesteld door vertegenwoordigers van het volk, en niemand staat boven de wet, ook niet de zogenaamde miljardairs van elite of andere ambtenaren of machthebbers. Wel moet er proportioneel gehandeld worden en kan er tijdelijke onschendbaarheid zijn bijvoorbeeld als volksvertegenwoordiger, daartoe gekozen eerlijk of als beleidsbepaler of in tijden van groot conflict of oorlogen, die voorkomen dienen te worden ten alle tijde.
Historische relevantie:
Geuzen / Staten / Willem van Oranje: De Staten-Generaal claimden het recht om wetten te maken in plaats van de Spaanse koning, zoals vastgelegd in de Unie van Utrecht.
Amerikanen: De Grondwet van de VS benadrukt checks and balances om tirannie te voorkomen, met wetten gebaseerd op volkswil.
Ieren: De Ierse Grondwet van 1937 benadrukte een rechtsstaat die de rechten van burgers beschermde tegen willekeurige macht.
LO: De LO opereerde buiten de bezettingswetten om, maar baseerde haar acties op een morele rechtsorde die de nazi-regels verwierp als onrechtvaardig.
Toepassing voor ORDA: Een verzetsorganisatie heeft een rechtsstaat nodig om geloofwaardigheid te behouden en willekeur te vermijden, met wetten die de soevereiniteit van het volk dienen.
Bescherming van Individuele Vrijheden
Beschrijving: Burgers hebben recht op persoonlijke vrijheden, zoals meningsuiting, vergadering en bewegingsvrijheid, zolang deze niet worden misbruikt om anderen te schaden.
Historische relevantie: Geuzen/Staten/Willem van Oranje: De Geuzen verdedigden het recht om vrij te spreken en te organiseren tegen de Spaanse onderdrukking.
Amerikanen: Het Eerste Amendement garandeert vrijheid van meningsuiting en vergadering, essentieel voor de revolutionaire beweging.
Ieren: De Ierse vrijheidsstrijders organiseerden zich in geheime groepen zoals de IRB, waarbij vrijheid van organisatie cruciaal was.
LO: De LO beschermde onderduikers en verzetsstrijders, waarbij bewegingsvrijheid en communicatie in het geheim essentieel waren.
Toepassing voor ORDA: Vrijheid van meningsuiting en organisatie zijn cruciaal voor een verzetsbeweging om ideeën te verspreiden en steun te mobiliseren.
Gemeenschapssoevereiniteit en Lokale Autonomie, Decentralisatie en Soevereiniteit
Beschrijving: Lokale gemeenschappen hebben het recht om hun eigen zaken te regelen, in harmonie met nationale soevereiniteit, om lokale tradities en identiteit te behouden.
Historische relevantie:
Geuzen / Staten / Willem van Oranje: De Nederlandse provincies benadrukten hun autonomie binnen de Unie van Utrecht, waarbij lokale Provinciale Staten in de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden veel zeggenschap behielden.
Amerikanen: Het federalisme in de VS gaf staten aanzienlijke autonomie, een reactie op centrale Britse controle.
Ieren: Lokale gemeenschappen speelden een grote rol in de Ierse onafhankelijkheidsbeweging, met lokale leiders die verzet organiseerden.
LO: De LO was decentraal georganiseerd, met lokale cellen die autonoom opereerden om onderduikers te helpen.
Toepassing voor ORDA: Lokale autonomie versterkt de weerbaarheid van een verzetsbeweging door grassroots-organisatie en betrokkenheid.
Weerstandsrecht tegen Tirannie
Beschrijving: Het volk heeft het recht om zich te verzetten tegen een regering of macht die zijn soevereiniteit en rechten schendt, desnoods met geweld als laatste redmiddel.
Historische relevantie: Geuzen / Staten / Willem van Oranje: De Acte van Verlatinghe legitimeerde verzet tegen Filips II vanwege zijn tirannie.
Amerikanen: De Onafhankelijkheidsverklaring rechtvaardigde gewapend verzet tegen de Britse kroon.
Ieren: De Paasopstand en de daaropvolgende guerrilla-oorlog waren gebaseerd op het recht om Britse overheersing te weerstaan.
LO: Het verzet van de LO tegen de nazi-bezetting was een morele plicht om onrecht te bestrijden, vaak zonder geweld maar met actieve sabotage.
Toepassing voor ORDA: Dit principe geeft de ORDA een morele basis om zich te verzetten tegen onrechtmatige autoriteiten, met nadruk op vreedzame middelen waar mogelijk.
Bescherming van Culturele en Religieuze Identiteit
Beschrijving: De soevereiniteit omvat het recht om de eigen cultuur, taal en religieuze tradities te behouden en te ontwikkelen.
Historische relevantie: Geuzen/Staten/Willem van Oranje: De strijd was deels om het behoud van Nederlandse en protestantse identiteit tegen Spaanse katholicisering.
Amerikanen: De kolonisten wilden hun eigen culturele en politieke identiteit vormen, los van Britse tradities.
Ieren: De Ierse onafhankelijkheidsbeweging benadrukte de Gaelic cultuur en katholicisme als kern van de nationale identiteit.
LO: Het gereformeerde verzet binnen de LO werd gedreven door christelijke waarden, zoals naastenliefde en rechtvaardigheid.
Toepassing voor ORDA: Het behoud van culturele en religieuze identiteit versterkt de eenheid en motivatie van een verzetsbeweging.
Solidariteit en Gemeenschapsverantwoordelijkheid
Beschrijving: Burgers hebben de plicht om elkaar te ondersteunen en te beschermen, vooral in tijden van onderdrukking, om de soevereiniteit van de gemeenschap te waarborgen, zoals het noaberschap in de Achterhoek/Twente bijvoorbeeld maar tal van gebieden kennen deze oorspronkelijke stammenverbonden en samenwerking als goede buren.
Historische relevantie: Geuzen/Staten/Willem van Oranje: De Geuzen en de Staten werkten samen om steden en gemeenschappen te verdedigen tegen Spaanse belegeringen.
Amerikanen: Gemeenschapszin was cruciaal in de Amerikaanse Revolutie, met milities en lokale comités die samenwerkten.
Ieren: De Ierse gemeenschappen steunden elkaar via geheime netwerken tijdens de onafhankelijkheidsstrijd.
LO: De LO was een toonbeeld van solidariteit, met burgers die onderduikers en verzetsstrijders hielpen, vaak met groot persoonlijk risico.
Toepassing voor ORDA: Solidariteit is essentieel voor een verzetsorganisatie om een breed draagvlak te creëren en zwakkeren te beschermen.
Transparantie en Verantwoording van Leiders
Beschrijving: Leiders moeten verantwoording afleggen aan het volk en hun acties moeten transparant zijn om vertrouwen en legitimiteit te behouden.
Historische relevantie: Geuzen/Staten/Willem van Oranje: Willem van Oranje opereerde in samenwerking met de Staten, die hem controleerden en legitimeerden.
Amerikanen: De Grondwet van de VS benadrukt checks and balances om machtsmisbruik te voorkomen.
Ieren: Leiders zoals Michael Collins waren afhankelijk van volkssteun en moesten verantwoording afleggen aan de Dáil Éireann.
LO: De LO had een gedecentraliseerde structuur, waarbij lokale leiders verantwoording aflegden aan hun eigen netwerken.
Toepassing voor ORDA: Transparantie voorkomt corruptie en zorgt ervoor dat de ORDA trouw blijft aan haar democratische idealen.
Milieu, vooral Natuur, Landbouw, Diversiteit van natuur-, plant- en diersoorten, als ook bescherming in behoorlijke mate van zee en Oceanen en Duurzaamheid als Onderdeel van Soevereiniteit
Beschrijving: Het behoud van het land en zijn natuurlijke hulpbronnen is essentieel voor duurzame soevereiniteit, omdat het volk afhankelijk is van zijn omgeving.
Historische relevantie: Geuzen/Staten/Willem van Oranje: De Nederlanders gebruikten hun landschap (bijv. inundaties) strategisch in hun verzet, wat het belang van het land benadrukte.
Amerikanen: De kolonisten zagen het Amerikaanse land als basis voor hun onafhankelijkheid en welvaart.
Ieren: Het Ierse landschap en de connectie met het land waren symbolen van nationale identiteit in de strijd.
LO: Hoewel minder expliciet, beschermde de LO de toekomst van Nederland, inclusief zijn leefomgeving, door verzet tegen plundering door de nazi’s.
Toepassing voor ORDA: In een moderne context voegt dit een ecologisch aspect toe aan soevereiniteit, waarbij het behoud van het milieu cruciaal is voor de toekomst van een vrije natie.
Verdieping van Informatie
Landelijke Organisatie voor Onderduikers (LO):
De LO, opgericht in 1942, was een van de grootste (oorspronkelijk geformeerde) verzetsorganisaties in Nederland tijdens de Tweede Wereldoorlog. Ze richtte zich vooral op het helpen van onderduikers, zoals joden, verzetsstrijders en mannen die de Arbeitseinsatz wilden ontwijken.
De LO was sterk geworteld in gereformeerde kringen, met figuren zoals Helena Kuipers-Rietberg (“Tante Riek”) en Frits Slomp (“Frits de Zwerver”) als sleutelfiguren en opgericht in de oostelijke Achterhoek in Winterswijk.
Haar werk was gebaseerd op christelijke waarden zoals naastenliefde en gerechtigheid, maar ze werkte samen met mensen van allerlei achtergronden. De decentrale structuur van de LO, met lokale cellen die autonoom opereerden, maakte haar effectief en weerbaar tegen infiltratie.
Dit principe van lokale autonomie en solidariteit is direct relevant voor de ORDA, die een vergelijkbare grassroots-aanpak kan volgen, die ook de Piratenpartij nationaal en internationaal trouwens volgt.
Oranje Republikeinse Democratische Alliantie (ORDA):
ORDA is geïnspireerd door de historische verzetsbewegingen en de idealen van Willem van Oranje, de Geuzen (Les Geaux / de gekken / de zwervers), de onafhankelijke soevereine Staten van de Republiek der Zeven Verenigde Nederlanden, zoals vrijheid, republikeinse democratie en soevereiniteit.
De verwijzing naar “Oranje” suggereert een connectie met de Nederlandse vrijheidsstrijd en een republikeinse en/of symbolische verwijzing de soevereiniteit van het Prinsdom Orange / Oranje in Frankrijk, terwijl “Republikeins” en “Democratisch” wijzen op een nadruk op volkssoevereiniteit en anti-autoritaire principes.
De ORDA is dus een moderne verzetsbeweging, die zich richt op het herstellen van wereldlijke, geestelijke, spirituele, internationale, nationale en persoonlijke vrijheden tegen hedendaagse vormen van onderdrukking, zoals globalisme, technocratische controle of in sommige vallen culturele of godsdienstige cultuur erosie van samenlevingen, buurten, gemeenten, wijken, steden, landen en stammen.
Verbinding tussen historische bewegingen en ORDA:
De Geuzen, Amerikanen, Ieren en LO deelden een kernwaarde: verzet tegen onrechtmatige autoriteit gebaseerd op het principe dat soevereiniteit bij het volk ligt.
Dit resoneert met de ORDA’s mogelijke missie om democratische en republikeinse waarden te verdedigen. De nadruk op lokale autonomie, solidariteit en culturele identiteit weerspiegelt de historische strategieën van deze bewegingen en is toepasbaar op een moderne context waarin globalisering en centralisatie lokale gemeenschappen kunnen bedreigen en zelfs bedreigen, zoals met de upside down SDG (Sustainable Development Goals) en andere technologische ontwikkelingen met bijvoorbeeld computers, smartphones, robots en met name ook drones en AI, die ongewenst worden beschouwd voor de mensheid en diersoorten en voor de vrijheid, soevereiniteit en onafhankelijkheid in geloofsovertuigingen en spiritualiteit van een ieder in synchroniciteit.
Conclusie
Deze top 10 soevereiniteitsbepalingen combineert universele principes van zelfbeschikking, vrijheid, rechtvaardigheid en gemeenschapszin die de Geuzen, de Staten van de Nederlanden, Willem van Oranje, de Amerikanen, de Ieren, als ook hun verzetsbewegingen en verzetsleiders en de LO / LKP zouden steunen.
Ze zijn geformuleerd om relevant te zijn voor de ORDA, met een focus op democratische en republikeinse idealen, terwijl ze ruimte laten voor culturele en behoorlijke religieuze diversiteit, waar toch in soevereiniteit, onafhankelijkheid en vrijheid samengewerkt wordt of kan worden met respect, vrijheid en vrijheid van geweten en vrijheid meningsuiting (VVMU).
De toevoeging van duurzaamheid als tiende bepaling moderniseert het kader, terwijl het geworteld blijft in de historische strijd voor soevereiniteit. Door lokale autonomie, soevereiniteit en solidariteit te benadrukken, zoals de LO deed, kan de ORDA een breed draagvlak creëren voor haar verzetsbeweging, maar hopelijk toch een powerstructuur ter bescherming van de rechten en vrijheden van een ieder garanderen en soeverein organiseren in de (nabije) toekomst.
DE 7 GEBODEN, NORMEN EN WAARDEN VAN ORDA / ORP:
Om de regeltjes druk van ambtenaren en overheid te verminderen willen we een leidraad voor het leven, zoals de Bijbel die bijvoorbeeld ook heeft met de tien geboden en die zijn op dit moment zeer belangrijk binnen ORDA voor geloofsovertuiging en handelen en hier willen we mogelijk een synode over houden:
Om een top 7 van de Tien Geboden te selecteren die geschikt is als leidraad voor een politieke verzetsorganisatie, zoals door Erwin Lensink en de ORDA beoogd, en die aansluit bij waarden die breed gedragen kunnen worden door diverse geloofsovertuigingen (christelijk-orthodox, katholiek, protestants, Germaans heidendom, jodendom, islam, boeddhisme en natuurgodsdiensten), moeten we zoeken naar universele morele principes die deze religies en stromingen gemeen hebben.
De Tien Geboden, zoals beschreven in de Bijbel (Exodus 20:1-17 en Deuteronomium 5:4-21), bieden een basis, maar niet alle geboden zijn direct verenigbaar met de diversiteit van genoemde geloofssystemen, vooral vanwege hun specifieke monotheïstische oorsprong.
Daarom selecteren we op dit moment geboden die universele ethische waarden vertegenwoordigen, zoals respect voor leven, eigendom, waarheid en sociale harmonie, en die aansluiten bij de kernwaarden van de genoemde religies.
Hieronder volgt een top 7 ORDA Geboden en Waarden afgeleid van de Tien Geboden, aangepast en geïnterpreteerd om breed gedragen te worden door de genoemde geloofsovertuigingen, met een korte uitleg waarom ze relevant zijn voor een politieke verzetsorganisatie als ORDA en hoe ze resoneren met de diverse religies:
Gij zult (in principe) niet doden (Exodus 20:13) Waarom opgenomen? Dit gebod weerspiegelt het universele respect voor het leven, een kernwaarde in vrijwel alle genoemde religies. In het christendom, jodendom en de islam is het leven heilig; in het boeddhisme is ahimsa (geweldloosheid) een centraal principe; en in natuurgodsdiensten en Germaans heidendom wordt het leven vaak gezien als deel van een heilige natuurcyclus. Voor een verzetsorganisatie benadrukt dit gebod het belang van vreedzaam verzet en het vermijden van (onnodig) geweld, ook volgens het NAP principe.
Relevantie voor verzet: Het ondersteunt een ethische strijd zonder onnodig bloedvergieten, wat geloofwaardigheid en morele superioriteit geeft.
Gij zult niet stelen (Exodus 20:15) Waarom opgenomen? Respect voor eigendom en rechtvaardigheid is een gedeelde waarde. In het jodendom en de islam wordt diefstal streng veroordeeld; het christendom benadrukt naastenliefde, wat impliceert dat je andermans bezit respecteert; boeddhisme ziet stelen als een schending van ethisch gedrag; en in Germaanse en natuurgodsdiensten wordt eerlijkheid binnen de gemeenschap hoog gewaardeerd.
Relevantie voor verzet: Een verzetsorganisatie moet vertrouwen opbouwen door rechtvaardig te handelen en corruptie te vermijden.
Het onderstaande gebod is zowel binnen ORDA / ORP zeer belangrijk:
Gij zult geen valse getuigenis spreken tegen uw naaste (Exodus 20:16) Waarom opgenomen? Waarheid en eerlijkheid zijn essentieel voor alle genoemde religies. In het boeddhisme is “juiste spraak” een onderdeel van het Edele Achtvoudige Pad; in het jodendom en de islam is liegen een zonde; en in heidense tradities wordt eer en betrouwbaarheid hoog aangeschreven.
Relevantie voor verzet: Een verzetsorganisatie moet geloofwaardig zijn en gebaseerd op waarheid om steun te krijgen en misstanden aan te kaarten.
Eer uw vader en uw moeder (Exodus 20:12) Waarom opgenomen? Dit gebod symboliseert respect voor traditie, familie en gemeenschap, wat in alle genoemde geloofssystemen belangrijk is. In het christendom en jodendom is familie een hoeksteen; in de islam wordt respect voor ouders benadrukt; in het boeddhisme wordt dankbaarheid jegens ouders gezien als morele plicht; en in Germaanse en natuurgodsdiensten is de gemeenschap en voorouderverering cruciaal.
Opmerking: dit impliceert niet dat er geen debat of kritiek binnen familie of ouders mag zijn of zelfs incidenteel conflicten, maar dat er wel respectvol wordt omgegaan met ouders, ouderen en kinderen in het algemeen en niet zoals thans vaak in de Nederlandse samenleving, bijvoorbeeld Toeslagaffaires.
Relevantie voor verzet: Het benadrukt het belang van gemeenschapsbanden en respect voor de wortels van de samenleving, wat een verzetsbeweging kan versterken.
Gij zult niet echtbreken (Exodus 20:14) Waarom opgenomen? Dit gebod gaat over trouw en respect in relaties, wat in bredere zin staat voor loyaliteit en vertrouwen binnen een gemeenschap. In het christendom, jodendom en de islam is trouw een morele verplichting; in het boeddhisme wordt ethisch gedrag in relaties benadrukt; en in heidense tradities wordt loyaliteit aan de stam of gemeenschap gewaardeerd.
Relevantie voor verzet: Het bevordert interne cohesie en vertrouwen binnen de organisatie, essentieel voor eenheid in verzet.
Extra opmerking: een bepaalde loyaliteit en dus niet verraad is binnen ORDA zeer belangrijk en verraad van de belangrijkste uitgangsbeginselen wordt zeer kwalijk genomen en bestraft, daar waar mogelijk.
Gij zult de naam van de Heer, uw God, niet ijdel gebruiken (Exodus 20:7) Waarom opgenomen? Dit gebod kan breder geïnterpreteerd worden als respect voor het heilige, wat in alle religies een rol speelt, of dat nu een god, natuur, voorouders of spirituele principes betreft. In monotheïstische religies verwijst het naar God; in het boeddhisme naar respect voor de
Dharma; in natuurgodsdiensten naar de natuur; en in Germaans heidendom naar goden en tradities.
Relevantie voor verzet: Het benadrukt het belang van respectvolle communicatie en het vermijden van misbruik van spirituele of ideologische waarden voor eigen gewin.
Gij zult niet begeren wat van uw naaste is (Exodus 20:17) Waarom opgenomen? Dit gebod gaat over het vermijden van afgunst en hebzucht, wat universeel wordt afgekeurd. In het boeddhisme is begeerte een bron van lijden; in het christendom, jodendom en de islam wordt hebzucht gezien als een zonde; en in heidense tradities wordt harmonie binnen de gemeenschap bevorderd door onzelfzuchtigheid.
Relevantie voor verzet: Het voorkomt interne verdeeldheid en houdt de focus op collectieve doelen in plaats van persoonlijk gewin.
Waarom deze selectie?De geselecteerde geboden richten zich op universele ethische principes zoals respect voor leven, eigendom, waarheid, gemeenschap, trouw, het heilige en onzelfzuchtigheid. Deze waarden zijn breed genoeg om te resoneren met christelijk-orthodoxe, katholieke, protestantse, joodse, islamitische, boeddhistische en heidense overtuigingen, terwijl ze praktisch zijn voor een politieke verzetsorganisatie als ORDA / ORP.
Ze bevorderen een moreel kader dat vreedzaam verzet, vertrouwen, en sociale cohesie ondersteunt, zonder specifieke theologische doctrines op te leggen die sommige groepen zouden uitsluiten.
Uitgesloten geboden en reden:”Gij zult geen andere goden voor Mij hebben” en “Gij zult geen gesneden beeld maken” (Exodus 20:3-4): Deze zijn te specifiek voor monotheïstische religies en sluiten polytheïstische of niet-theïstische stromingen (zoals boeddhisme en natuurgodsdiensten) uit.
“Gedenk de sabbatdag” (Exodus 20:8): Dit is specifiek voor jodendom en christendom en minder relevant voor andere religies of een seculiere verzetsorganisatie, maar ook binnen ORDA worden deze geboden wel kenbaar gemaakt en er rekening mee gehouden, zeker met een vrije dag in de week die voor iedereen op langere duur wel nodig is om bij te komen, te genieten van het leven en te herstellen van alle werkzaamheden en drukt.
Het gebod over begeerte is samengevoegd in één (in plaats van twee separate geboden) om de lijst tot zeven te beperken.
Deze top 7 biedt een ethisch kader dat breed gedragen kan worden door de genoemde geloofsovertuigingen en praktisch is voor een verzetsorganisatie. Het benadrukt morele integriteit, gemeenschapszin en vreedzaamheid, wat essentieel is voor een beweging die diverse groepen wil verenigen onder een gemeenschappelijke zaak.